Instagram Instagram Facebook

Exhibitions


V.G.A / Van Gogh’s Airbnb

Keresztesi Botond kiállítása

Kurátor: Soós Andrea

Megnyitó: 2019. szeptember 23, 18 óra

Megtekinthető: 2019. november 8-ig

A Van Gogh’s Airbnb című kiállításra készített munkáiban Keresztesi Botond az emberi fül, az abban viselt ékszerek és az olyan technológiai fejlődés szülte kiegészítők, mint a vezeték nélküli fülhallgató kulturális jelentőségét vizsgálja. A kiállítást David Lynch Kék bársony című, 1986-os filmje inspirálta. A film nyitójelenetében a főhős, Jeffrey Beaumont az erdőben sétálva rátalál egy zöldesre színeződött, hangyákkal ellepett emberi fülre, és nyomozni kezd a testrész tulajdonosa után.

A bűnüldöző szervek a fület az ujjlenyomatnál is megbízhatóbb biometrikus elemnek tartják az azonosítás során. A fülben található ívjárat röntgenes elemzése az egyik legpontosabb jellemzést adhatja egy személyről. Ugyanakkor a fül számos kulturális toposzt hordoz magában: kilyukasztása ősi rítus. Az ázsiai, afrikai és dél-amerikai törzsi kultúrákban a fülben viselt csontdíszek azt is kifejezték, hogy ki milyen szerepet tölt be a közösségben. A rabszolgatartás korában a szolgák fülbevalója a gazdájukhoz való tartozást, az uralmi viszonyokat jelképezte. A fül lemetszése középkori kínzások vagy maffia leszámolások jelképes cselekedete volt. Ez fajta csonkítás azonban Vincent van Gogh festőművész révén művészettörténeti jelentőségű aktussá is vált. Van Gogh 1888-ban egy Paul Gauguinnal folytatott veszekedés során vágta le a bal fülét, amely után először kórházba majd szanatóriumba került. Végzetes tette élete utolsó másfél évének festészetét is meghatározta.

A Trapéz galériában bemutatott kiállításon látható portrék interneten talált stock fotók, hibrid, 3 dimenziós renderelt képek felhasználásával készültek. Keresztesi tárgyak és szimbólumok vizsgálatán keresztül fejt vissza a múltból eredő, de a jelent is meghatározó narratívákat. Az anonim személyekhez tartozó fülek fiktív, szürreális tájak fölött lebegnek, a hetvenes, nyolcvanas évek sci-fi filmjeinek látványát idézik. Az posztapokaliptikus hangulatú művek ugyanakkor nyugtalanító képet festenek az emberiség jövőjéről a klímakatasztrófa valóságában.


A kiállítás a Trapéz és az Everybody Needs Art együttműködésében valósul meg.