Ulbert Ádám
Párbeszédes együttbomlás / Dialogical Co-dissolution
2013. 02. 05 - 03. 14.
Ulbert Ádám több éve Amszterdamban él,
jelenleg a Sandberg Instituut mesterképzésén vesz részt. A Moholy
Nagy Művészeti Egyetemen 2010-ben fejezte be tanulmányait, 2005-ben
a Gerrit Rietveld Akadémián is tanult ösztöndíjasként. Legutóbb a
berlini Collegium Hungaricumban mutatta be Feles Mátéval közösen
létrehozott helyspecifikus installációját, de tavalyi szereplései
közül megemlítendő még a Dvora Bochman által a Tel avivi Kortárs
Művészeti Központban rendezett Mágia® Kocka (Hungarian Magic Cube)
című kiállítás is, amelyen videómunkájával többek között KissPál
Szabolcs, Baglyas Erika, Szacsva y Pál, Lovas Ilona, Komoróczky
Tamás vagy Sugár János társaságában szerepelt. Most végre egy önálló
kiállítás keretében mutatja be Magyarországon azt a több médium
segítségével kiterjesztett látásmódot, amit többek között az alkímia
titokzatos fogalomvilága is szervesen áthat. Az elemeire tisztán
visszabontható, de elsőre titokzatosnak tűnő jelrendszerekből
építkező pszeudótudományos konstrukcióin áthatol a szellemtudományok
(antropozófia) és a pszichonalízis iránti érdeklődés is. Műveiben
főként az anyagokhoz, a színekhez, a formákhoz kötődő és a
gondolkodásba beépült évszázados toposzokat teszi vizsgálata
tárgyává. A látogató hirtelen egy olyan komplex rendszerben találja
magát, ahol korok és kultúrák fonódnak össze mitologikus alakokkal,
mítoszok szövődnek össze laboratóriumi kutatási eredmények
leírásával, jelekké és szimbólumokká redukált motívumok ejtenek
zavarba.
"Jel és szimbólum egymáshoz érése
érdekel és hogy ezek egy közös, gyakran pop alapú értelmezési
tartományban hogyan férnek meg egymással."
Ulbert nem használ konkrétan
szimbolumokat, de azzal, hogy absztrahál bizonyos dolgokat, végülis
jellé alakítja azokat, amelyek így szimbolikus értelemmel ruházódnak
fel. A lépcső, a piramis, a kút, a kémény, a kürtő, a vulkán, stb.
motívumai mindig e két állapot, a jel és a szimbólum állapota között
lebegnek. A rózsakristály motívumának megjelenése is a dolgok
jelentéssel való felruházásának ékes példája, hiszen nézhetünk erre
a kristályra úgy is, mint egy egyszerű ásványra, de képtelenek
vagyunk elvonatkoztatni évszázadok alatt kialakult archetipikus
konnotációitól. Ezek az archetipikus konnotációk egy kollektív
szellemi asszociációs lánc eredményeképpen épülnek be a köztudatba
és alakulnak át hiedelemmé és babonává.
"A kiállított terepasztal
tulajdonképpen különböző töltésű - mesterséges és organikus
alapú - anyagok mimikrije sík és térbeli kiterjedésben."
Ez a fajta redukciós igény, a különböző
minőségű anyagok egymásra gyakorolt hatásával való kísérletezés,
annak analitikus vizsgálata és egy állandó kutatói attitűd jellemzi
Ulbert Ádám művészi gyakorlatát. Ha van olyan, hogy racionalista
alkimista, akkor Ulbert Ádám az, aki a művészeti folyamat során a
szubsztanciák összekapcsolódásából generálódó új jelentéseket
koordinálja.
A kiállítás címe is a tárgyak egymásra gyakorolt hatásának analitikus megfigyelésére utal. A bomlás nem az elmúlást modellálja, hanem egy olyan tranzitív állapotot, amely az anyag egy új minőségét eredményezi. A rajzok, a videó és a komplex installáció keretezte kiállítás tehát egy intuitív tudományos vizsgálódás pszichográfiai makettje, amelynek központjában az álomra és szerelemre is pozitívan ható rózsakristály lebeg.